Pass

När. I var i Sverige i somras uppmärksammade personalen på Zürich flygplats att barnens pass hade fått ut! Men vi fick flyga till Sverige ändå och tanken var att passen skulle fixas i Kristianstad men vad vi inte visste var att skaffa pass i Sverige är inte så lätt som den en gång varit! Första lediga tid var i början av augusti så möjligheten att få passen innan vi skulle hem var omöjlig. Så med skakiga ben tig vi oss igenom kastrups flygplats och på planet ytan att någon bad om att se barnens pass!! SKÖNT! 

Så väl hemma fick jag sätta mig in i hur detta med att skapa pass fungerade i utlandet för en svensk medborgare. Med hjälp från snäll personal på Sveriges ambassad i Bern fick vi en akuttid för att förnya barnens pass. 

Jag packade väskan full med PASS, Visum, blanketter och godis, och hämtade barnen från skolan kl 11:30. Kl 12 tog vi tåget in till Zürich och kl 14:30 var vi i Bern Schweiz huvudstad. Som tur var ligger Sveriges ambassad bara ett par hundra meter från tågstationen så det var otroligt smidigt att ta sig dit. Väl inne på ambassaden så fick det till precis som det gör hos polisen i Sverige. Foton togs, blanketter uppvisades och betalning genomfördes. 

Väl hemma igen konstaterade jag att vi faktiskt varit i Sverige idag. VAAA?! Sa både Ella och Vidar. De skrattade bara när jag försökte förklara att ambassaden faktiskt är svensk mark. 

Ikväll är det dags för möte i skolan. Vi ska få lyssna på när rektorn håller det obligatoriska talet, och sedan träffa Vidars nya lärare Mr Marsh. 

(null)

(null)

(null)

1 kommentar
Mamma

Yes äntligen lite uppdatering 👏🏽❤️ Så kul och så skönt att barnen har pass igen 😘