Julen närmar sig

Nu börjar Zürich och Schweiz visa sina juliga sidor. Julpynt börjar hängas upp i affärer, oh de säljs adventskalendrar och julgodis i butikerna. 

Adventskalendrarna är gigantiska här, de vanliga chokladkalendrarna kan slänga sig i väggen, här är det allt från lindt kalendrar, till Coca-Cola kalendrar. Barnen valde vars en M&M kalender som är gigantiska, man märker tydligt att man är nära Tyskland för det verkar som att alla går all in med julen här. Där kommer vara julmarknader i varje stad hela november och december. I Zürich kommer de ha en gigantisk julgran som de pyntar med över 5000 swarovski kristaller, de har även en sjungande julgran på Bahnhofstrasse. 

I en stad släcker de alla ljusen och tänder tusentals majrova lampor ( så som man gör på halloween med pumpor. Tydligen en tradition här. 

Hör kommer lite bilder från dagen igår. 


Jag höll i en cooking Class i Vidars klass  barnen skar äpplen, morötter och potatisar och byggde ihop hus med hjälp av tandpetare, jag var nervös innan över hur det skulle gå men barnen var supersöta och duktiga. 


Vidar gör egen färsk apelsinjuice på Migros. 


Coca-Cola kalendern 😂


Hittade något som jag trodde var pepparkaksdeg - det var det INTE, smakade skit ha ha smakade som de där vidriga mjuka pepparkakorna man kan köpa i affären i Sverige bläää, blir till att du mamma ska köpa och ta med dig hit 👍🏼


Eller och Vidar har många online program som de gör sin läsläxa och matteläxa i, så datorn har fått flytta ner i vardagsrummet. 


Idag var jag på ett möte i skolan som handlade om hur vintern var i Zurich, allt från skidorter inom 1 timmes radie, skidhyrning, och julmarknader osv osv. 


På söndag ska vi ha födelsedagskalas för Vidar, vi hakar inte på trenden med klätterkalas, skattjakts kalas osv, vi kör på typiskt svenskt barnkalas så barnen verkligen kan leka och ha kul. 

Kram kram 
2 kommentarer
Mamma

Jag dööööööör så mysigt , jag är född på feeeel ställe , vilken födelsedagshelg 👏🏽👏🏽👏🏽 frossa i julpynt och den granen ☝🏽️🎄🎄måste ses IRL , åhhhh nu längtar jag ännu mer , så duktig du är som klassmamma visa dem lite scout trix också 🐿👍🏽 absolut tar vi pepparkakor med oss , saffran till lussebullar? Finns det saffran? LINDT adventskalender JA TACK 😛😜
Det gör du rätt i visa dem att barnen inte behöver en massa aktiviteter på kalas , leka är det bästa och fiskdamm !! Och knorren på grisen 😂😂
Kramar läxa på datorn !! Man hänger inte med 😘

Svar: Ja du som är jultokig kommer älska att vara här 💕 jag har redan massor med julkänslor och det är bara början på november. Jag löste också att alla affärer i Zürich har söndagsöppet den söndagen som ni är här 👍🏼
Jennie norddtröm

Mamma

Wiiiiiii så härligt 😘😘😘😘